وبلاگ

مشخصه های کیفی و کمی فاضلاب

مشخصه های کیفی و کمی فاضلاب

مقدار فاضلاب تولیدی بسته به شرایط اقلیمی متفاوت است. ضریب تبدیل آب مصرفی به فاضلاب در شهرهای ایران را می توان 50 تا 80% اعلام کرد.

فاضلاب خانگی از فاضلاب دستگاه های بهداشتی خانه ها نظیر توالت ها، دستشویی ها، حمام ها، ماشین لباسشویی و ظرفشویی، پساب آشپزخانه ها و یا فاضلابی که حاصل از شستشوی قسمت های مختلف خانه تشکیل می شود. ویژگی های فاضلاب خانگی در سطح یک کشور تقریبا یکسان و تنها غلظت آنها بسته به مقدار مصرف سرانه آب در شهرها مختلف است.

99.9 درصد از فاضلاب شامل آب است و به تنها 1 % فاضلاب را جامدات تشکیل می دهند.

فاضلاب ها بر اساس خصوصیات از لحاظ شدت آلودگی به سه دسته ضعیف ، متوسط و قوی تقسیم می شود.

مشخصه های فیزیکی فاضلاب

مهمترین مشخصه های فیزیکی فاضلاب عبارتند از کل جامدات فاضلاب که شامل کل جامدات محلول، جامدات معلق و جامدات قابل ته نشینی است.

از دیگر مشخصه های فیزیکی فاضلاب می توان به دما، چگالی، کدورت، بو، رنگ و درجه اسیدی فاضلاب اشاره کرد.

مشخصه های شیمیایی فاضلاب

خصوصیات شیمیایی فاضلاب شامل مواد آلی، اندازه گیری محتوای آلی فاضلاب، مواد غیر آلی و گازها است.

اندازه گیری محتوای آلی فاضلاب به دلیل اهمیت آن در تعیین میزان آلایندگی فاضلاب و طراحی و بهره برداری تصفیه خانه فاضلاب مهم است. اندازه گیری محتوای آلی فاضلاب شامل میزان BOD و COD فاضلاب است که جهت کنترل کیفیت پساب خروجی کاربرد دارد.

مشخصه های بیولوژیکی فاضلاب

خصوصیات بیولوژیکی فاضلاب از جمله ویژگی های مهم فاضلاب است. شناخت ارگانیسم های موجود در فاضلاب و نقش آنها در تصفیه فاضلاب مهم و کاربردی است.

در واقع میکروارگانیسم های فاضلاب نقش اصلی تصفیه را بر عهده داشته و به اصلاح کارگران تصفیه خانه هستند که عملیات اصلی تصفیه فاضلاب را انجام می دهند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *